ניהול הוא מקצוע. כמו כל מקצוע יש לו בסיס של ידע, אמצעים, שיטות. יש מי שנולדים עם יכולת ניהול, אבל רוב המנהלים רוכשים את כישורי הניהול ומיומנויותיו במערך של הכשרות, תוך כדי מילוי תפקידי ניהול בחברות ובארגונים, בסדנאות ייעודיות, בקורסים, בהשתלמויות, בימי עיון ותוך כדי לימוד עצמי.

בסדנאות ניהול מועברים תכנים שונים ומגוונים: סגנונות ניהול, מנגנון קבלת החלטות, ניהול בסביבה של אי ודאות, התמודדות עם משברים, יישוב סכסוכים, גישור, כלים לחיזוק מיומנויות, טכניקות ניהוליות ועוד. סדנאות למנהלים מהוות חלק בלתי נפרד מהעשרת מנהלים והעצמתם. הביקוש והדרישה לסדנאות כאלה מהווה אתגר למי שמספקים שירות הדרכת מנהלים בפרט ושירות של הדרכה בארגונים בפרט.

אין ספק כי ניהול פרויקטים הוא משימה מורכבת ומאתגרת, המחייבת יכולת שליטה מזה והאצלת סמכויות מזה. מי שדוגלים בסגנון ניהול משתף ודאי ייטיבו לרתום את העובדים בארגון למשימות המוטלות עליהם. הם ידגישו את החשיבות והתועלת שבשיתופי פעולה למקסום הפוטנציאל הטכני, הטכנולוגי ובעיקר- האנושי בארגון.

פיתוח מנהלים בחברות ובארגונים הוא תנאי הכרחי להצלחת הפיתוח העסקי שלהם. בכל דרגי הניהול ושדרותיו נדרשים מנהלים לקבל החלטות. לכל החלטה עשויה/עלולה להיות השפעה על פעילות הארגון ולכן כה חשוב לקבל החלטות באופן מושכל.

 פיתוח מנהלים בדרגי הניהול השונים בארגון

ארגונים אשר בעליהם ומנהליהם מבינים את חשיבות פיתוח ההון האנושי בארגון, מבינים בתוך כך את הצורך בפיתוח מנהלים צעירים, כחלק מתהליך הכשרתה של עתודה ניהולית. מנהלים צעירים אמורים לרכוש את היסודות של הניהול, הכוללים התמודדות עם עובדים, ניהול צוותים קטנים בעיות משמעת, ניהול משימות, ניהול זמן ועוד.

מנהלים בדרג הביניים כבר יודעים דבר או שניים על אודות ניהול ובהכשרתם חשוב להדגיש את הצורך בשיפור תקשורת בינם ובין ההנהלה הבכירה לחנוך את המנהלים הצעירים תוך סיוע להיקלטותם החלקה בארגון.

המנהלים הבכירים הם המובילים והמוציאים לפועל את חזון הארגון. הם אמונים על הטמעת האסטרטגיה בארגון, על מתן דוחות מבעלי המניות, על דיונים בתוך הארגון ועוד.

ניהול הוא אפוא מלאכה מורכבת, מאתגרת ותובענית. מנהלים עובדים בסביבת עבודה המחייבת חלוקת קשב תוך כדי ביצוע משימות שונות בו זמנית. לאופן שבו הם מקיימים תקשורת בין אישית עשויה להיות השפעה מכרעת על קידומם. מנהלים, ודאי בכירים, עובדים בסביבת עבודה שעיקרה הוא לא רק בארגון אלא מחוץ לו- הם לוטשים עין אחת אל המתחרים ( אולי גם מבית...) כורים אוזן אל הזדמנויות עסקיות נוספות ובה בעת נדרשים לתת את ככל כולם למען הארגון.

מנהלים בדרגים הבכירים מועדים לשחיקה ולעייפות. לא אחת, בעודם נשאבים אל העבודה התובענית, שאין לה גבולות, והם שוהים בה לילות כימים, הם עלולים להפר את האיזון הנדרש והחיוני בין הבית ובין העבודה. כתוצאה מהפרת איזון זה עלולות להתגלע בעיות במשפחה ובזוגיות. לכן, כאשר מדברים על פיתוח ממנהלים חשוב לדבר גם על העשרתם והעצמתם כבני אדם, להזכיר להם כי יש עולם שלם גם מחוץ לארגון, שהוא לא חזות הכול.

 

טיפים למנהלים בארגונים

  1. אנשים הם הנכס היקר והמשאב הכי חשוב בארגון.
  2. השקיעו מאמץ בגיוס האנשים הטובים והאיכותיים ביותר.
  3. חשבו מחוץ לקופסה- אולי מחוץ לה מצויים הפתרונות היותר טובים.
  4. אל תחששו מאנשים חזקים ומוכשרים בתוך הארגון- קדמו אותם. הם יאתגרו אתכם.
  5. עודדו כל אחד בארגון להביע את דעתו. העניקו זכות דיבור גם לעובדים זוטרים; מנקודת מבטם הם יכולים לראות דברים אחרים "דברים שרואים משם לא רואים מכאן".
  6. הפכו יציאה לימי גיבוש ולימי כיף כחלק מתכנית העבודה השנתית. ראו בימים אלה תשומה חיונית ונדרשת ולא הוצאה בזבזנית מיותרת.
  7. עודדו את העובדים ללמוד, להתפתח, להשתלם, להתעדכן, להתקדם. הרווח יהיה כולו כפול WIN-WIN -  עבורם ועבור הארגון. הכול ייצאו מכך נשכרים.
  8. ציינו הישגים ראויים לציון. העניקו תשומת לב לעובדים ביום ההולדת שלהם כאשר חל מאורע משמח כל שהוא במשפחתם. המחווה הזו עשויה להשתלם לכם בריבית...

בהינתן האנשים ככנס וכמשאב היקר והחשוב ביותר בארגון- נדרשת פעולה שיטתית ומתמדת לטיפוחם, להשערתם ולהעצמתם. נכון וחשוב לייחד משאבים לפיתוח מנהלים בארגונים אבל לא פחות חשוב לפתח גם עובדים בדרגים הלא בכירים או הפחות בכירים. כך מחזקים את תחושת המחויבות, הנאמנות והשייכות של העובדים לארגון.

Share to Facebook Facebook Share to WhatsApp WhatsApp Share to LinkedIn LinkedIn Share to Google+ Google+